• نظر به گسترش روزافزون جایگاه مطالعات کیفی در علوم مختلف شامل علوم اجتماعی و علوم بهداشتی، گروه آموزشی و مشاوره مطالعات کیفی با همکاری موسسه تحقیقات جمعیت کشور در نظر دارد کارگاه پروپوزال نویسی پژوهش کیفی را در تاریخ  28 بهمن ماه 1400 برگزار نماید.
  • مدرس و تسهيل‌كننده كارگاه : دكتر فريده خلج‌آبادي فراهاني، دانشیار  گروه جمعيت و سلامت موسسه تحقیقات جمعیت کشور و مدیر گروه اموزشی و مشاوره مطالعات کیفی
  • نوع برگزاري :  کارگاه آنلاین با پلت فرم اسکای روم (شرکت گپ و گفت)
  • شروع ثبت نام : 17 بهمن ماه  1400
  • پایان ثبت نام: لغایت 27 بهمن ماه 1400
  • تاریخ و روزبرگزاری کارگاه آنلاینپنج شنبه مورخ 28 بهمن ماه ، از ساعت 9 صبح الی 12 ظهر
  • هزينه ثبت‌نام : 100 هزار تومان
  • گواهی معتبر شرکت در کارگاه برای شرکت کنندگان صادر خواهد شد

توجه : لطفا ابتدا در وب سایت ثبت نام کنید و سپس در کارگاه پروپوزال نویسی پژوهش کیفی ثبت نام خود را قطعی نمائید.  لینک ثبت نام در همین صفحه نیز بارگذاری می شود.

  • یک روز قبل از برگزاری کارگاه از طرف شرکت گپ و گفت لینک شرکت در کارگاه برای شرکت کنندگان محترم ارسال می گردد.

 درباره کارگاه

در این کارگاه، ابتدا توضیحاتی در مورد فرآیند پیشنهاد پژوهشی یا پروپوزال پژوهشی ارائه شده و لزوم برنامه ریزی قبل از نوشتن پروپوزال روشن خواهد شد. در مورد بخش های مختلف پروپوزال یا پیشنهاد پژوهشی توضیحات همراه با مثال ارائه می گردد.

سرفصل های زیر در پروپوزال نویسی پژوهش کیفی بهمراه مثال آموزش داده میشود:

  • معرفی موضوع
  • بررسی و مرور ادبیات پژوهش
  • مسئله تحقیق و سؤالات تحقیق.
  • اهداف پژوهش
  • طرح پژوهش
  • روش های پژوهش
  • ملاحظات اخلاقی
  • طرح انتشار نتایج
  • جدول زمانی
  • بودجه
  • ضمایم

 در این کارگاه، تمام مراحل با استفاده از نمونه هایی از پروپوزال کیفی فارسی و انگلیسی با رویکردهای محتلف آموزش داده خواهد شد. در پايان اين كارگاه انتظار ميرود شركت كننده قادر باشند بطور مستقل یک پروپوزال پژوهش کیفی خوب و متقاعد کننده بنویسند.

به منظور رفع اشکال شرکت کنندگان عزیز، یک فرصت استثنایی در قالب یک جلسه مشاوره با اسکایپ پس از اتمام کارگاه اختصاص داده خواهد شد.

فرم ثبت نام كارگاه پروپوزال نویسی پژوهش کیفی_28 بهمن ماه سال 1400

لطفا فرم زیر را تکمیل نموده و دکمه ارسال را بزنید تا به درگاه پرداخت منتقل شوید.
  • قیمت: 100,000 تومان تعداد/مقدار :
    لطفا برای ثبت نام یک نفر عدد 1 را در باکس بالا وارد کنید

تعریف تحقیق کیفی به شکلی که برای همۀ علاقمندان این حوزه قابل قبول باشد، کار چندان آسانی نیست. از یک منظر می‌توان تحقیق کیفی را به عنوان کاربرد مجموعه‌ای از تکنیک‌های تولید و تحلیل داده در نظر گرفت که داده‌های متنی یا غیرعددی را مورد توجه قرار می‌دهد. ازسوی دیگر، پژوهش کیفی دربرگیرندۀ کاربرد نظریات روش‌شناختی و معرفت‌شناختی متمایزی است مانند نظریۀ داده‌بنیاد، پدیدارشناسی یا مردم‌نگاری که به واکاوی فهم انسان‌ها از بستر اجتماعی خود کمک میکند.

 

محققان نتوانسته‌اند به طور کلی در خصوص تعریف ویژگی‌های این نوع تحقیق به توافق برسند. اگرچه ظهور این نوع پژوهش با حوزه‌هایی نظیر انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی در ارتباط است، پنجاه سال گذشته شاهد معرفی روش‌های کیفی در طیفی از حوزه‌های آکادمیک دیگر نظیر علوم تربیتی، سیاستگذاری اجتماعی، جغرافیای انسانی، روان‌شناسی اجتماعی، تاریخ، مطالعات سازمانی و علوم بهداشتی بوده است. در نتیجه، پژوهش کیفی با درونی‌سازی مفروضات نظری و روش‌شناختی رشته‌های میزبان خود به اَشکال مختلف تکامل یافته است. از همین رو ، نحوۀ انجام و داوری در خصوص آن مورد بحث بسیار واقع شده است.

 

محققان کیفی اغلب روش‌های خود را به صورتی توصیف می‌کنند که نشان‌دهندۀ تمایز آنها از روش‌های کمّی است. این امر در ابتدا قابل‌فهم و حتی مفید به نظر می‌رسد اما وقتی مشخص می‌شود که هیچ تعریف موردتوافقی برای روش‌های کمّی وجود ندارد جذابیت خود را از دست می‌دهد. اغلب فرض می‌شود که روش‌های کمّی بر اندازه‌گیری عینی، آزمون فرضیه، تعمیم‌دهی قانونمند، طرح‌های قابل‌تکرار و جستجوی دانش مبتنی بر حقیقت استوار است. این اصول اغلب زیر عنوان کلی «اثبات‌گرایی یا پوزیتیویسم» گردهم می‌آیند. مشکل اثبات‌گرایی به عنوان یک برچسب روش‌شناختی آنست که هم فاقد دقت کافی بوده و هم منسوخ به نظر می‌رسد. بسیاری از محققان کمّی خود را اثبات‌گرا تلقی نمی‌کنند. حتی در میان این دسته از محققان فهم مشترکِ چندانی در خصوص معنای «تحقیق کمّی» وجود ندارد.

 

ابهامات یادشده باعث به وجود آمدن یک استدلال چرخه‌ای می‌شود؛ روش‌های کمّی به عنوان روش‌هایی غیرکیفی و روش‌های کیفی به عنوان روش‌هایی غیرکمّی تعریف می‌شوند. بخشی از این معمای مربوط به ماهیت تحقیق کیفی به خاطر اتخاذ یک رویکرد معرفت‌شناختی تجویزی از سوی نویسندگان رخ می‌دهد. به بیان دیگر، نویسندگان با آغاز کار خود از مفروضات مربوط به ماهیت دانش به صورت استنتاجی بیان می‌کنند که اگر محققان به دنبال نوع بخصوصی از فعالیت پژوهشی برای دستیابی به دانش هستند چه نوع مقدماتی باید فراهم آید.

محققان در نوشتن اهداف و سوالات پروژه‌های خود توجیهی برای انتخاب روش پژوهش خود برمی‌شمارند و به خوانندگان خود اطمینان می‌دهند که با این روش‌ها به شواهد قابل‌اعتمادی دست خواهند یافت و استدلال می‌کنند که شواهد به‌دست‌آمده می‌تواند پاسخی معتبر برای سؤال تحقیق به دست دهد. استدلال‌هایی که پژوهشگران برای متقاعدکردن مخاطبان خود مبنی بر قابل‌توجیه‌بودن روش‌های تحقیق و معتبربودن یافته‌ها بیان می‌کنند، می‌تواند شباهت‌های میان تحقیق کمّی و کیفی را برجسته سازد.

 

ویژگی معرف تحقیق کیفی چیست؟

 

محققان کیفی معمولا کار خود را با سؤالاتی آغاز می کنند که چگونه می‌توان از طریق کاوش در روایت‌های ذهنی (سوبژکتیو) مردم از زندگی اجتماعی به فهم رفتار اجتماعی دست یافت. تحقیق کیفی به کشف معنایی که انسان‌ها به تجارب خود اختصاص می‌دهند، پرداخته و ساختارها و فرایندهای اجتماعیِ شکل‌دهندۀ این معانی را شناسایی و توصیف می‌کند. برخی محققان کیفی بر اهمیت فراهم‌آوردن توصیف ضخیم و فربه از رفتار اجتماعی تاکید داشته اند، روایتی از عمل اجتماعی که به ما کمک می‌کند تا قوانین و رسوم ضمنی که باعث معنی‌دارشدن رفتار اجتماعی می‌شوند را کشف کنیم.

روش دیگری که محققان کیفی از آن برای صحبت از حوزۀ فعالیت خود بهره برده‌اند شامل نگریستن به رویدادهای اجتماعی از منظر انسان‌های مورد‌مطالعه با فراهم‌آوردن یک دید نزدیک نسبت به زندگی اجتماعی است. در واقع نگاه‌کردن از چشمان مردمی که مورد مطالعه قرار دارند، توصیف میشود. هیچ‌یک از این توصیف‌ها در خصوص سؤالات تحقیق کیفی به صورت کامل رضایتبخش نیستند؛ به بیان دیگر، میان کاوش در معنی و توصیف و نیز میان فراهم‌آوردن توضیح و دستیابی به فهم و درک، تفاوت‌های تکنیکی وجود دارد. با این حال، سؤالات تحقیق کیفی با نیاز به درک رفتار اجتماعی از طریق کاوش در روایت‌های انسان‌ها از زندگی اجتماعی ارتباط دارند. پذیرش یک هدف پژوهشی که دستیابی به یک «دید از نزدیک» را تشویق می‌کند باعث ایجاد مسئولیت‌های روش‌شناختی مختلفی خواهد شد. همین تعهدات برای توجیه‌کردن روش‌های موردنیاز برای تولید شواهد معتبر در ارتباط با «دید از نزدیک» به کار می‌روند.

 

 

1-تحقیق کیفی اولویت را به تولید و تحلیل داده‌های متنی می‌دهد.

به زبان ساده، تحقیق کیفی عمدتاً شامل روش‌هایی است که محصول نهایی آنها نه عدد، بلکه متن است. داده‌های متنی می‌تواند شامل متون پیاده‌شدۀ مصاحبه یا گفتگو، پاسخ سوالات  باز یک پرسشنامه، بخش‌هایی از دفتر خاطرات، یادداشت‌های مشاهدات، سوابق پرونده‌ها یا اطلاعات به‌دست‌آمده از سوابق پزشکی یا پرستاری باشد. در برخی موارد، داده‌های کیفی می‌تواند دربرگیرندۀ شواهد تصویری یا ویدیویی نیز باشد.

اهمیت داده‌های متنی از آن روست که این امکان را برای انسان فراهم می‌کند تا به زبان خود و بر اساس شرایطی که خود تعیین می‌کند اقدام به بیان افکار و باورهای خود کند. تمرکز بر روی متن باعث می‌شود محققان کیفی بتوانند اهمیت اطلاعات غیرمنتظره و پیش‌بینی‌نشده را مورد توجه قرار دهند. محقق کیفی مسئول است تا داده‌های متنی را به صورتی تحلیل و ارائه کند که ویژگی‌های روایی آنها حفظ شود. این تعهد اغلب در استفادۀ محققان کیفی از نقل‌قول مستقیم برای پرتو‌ افکندن بر یافته‌های خود بازنمود می‌یابد.

تحقیق کیفی

2- تحقیق کیفی بر تعامل گسترده با  افراد مشارکت کننده در تحقیق تاکید دارد.

به منظور کاوش در معنایی که انسان‌ها به تجارب خود اختصاص می‌دهند یا برای نگریستن به جهان اجتماعی از منظر مشارکت‌کنندگان در تحقیق، محقق باید در طی مدتی طولانی و با حداقل موانع با شرکت‌کنندگان تعامل کند. از این رو، معمولا روش‌هایی اولویت می‌یابند که امکان تعامل آزادانه و اغلب فاقد محدودیت با افراد و گروه‌های حاضر در کار میدانی را فراهم سازند. از جمله روش‌های رایج که در طی کار میدانی به کار می‌روند می‌توان به مشاهدۀ شرکت‌کنندگان و تکنیک‌های مصاحبۀ بدون‌ساختار و نیمه‌ساختارمند اشاره کرد.

یکی از نتایج مهم این تعهد به رویکردهای تعاملی آن است که محققان کیفی متوجه می‌شوند افراد موردمطالعه نه سوژه‌های ایستا بلکه شرکت‌کنندگانی فعال در پروژۀ تحقیق به شمار می‌روند. حتی گفته میشود «یادگیری از طریق مردم» و نه «مطالعۀ مردم » ، زیرا داده‌ها از طریق تعامل حاصل می‌شوند، استعارۀ «جمع‌آوری» معنای خود را تا حد زیادی از دست خواهد داد. اگرچه این نکته به صورت مساوی برای همۀ روش‌های تحقیق صادق است، اما محققان کیفی اغلب استفاده از این اصطلاح را دشوار یافته و ترجیح می‌دهند از اصطلاحاتی نظیر تولید داده استفاده کنند، چرا که این کلمات نشان می‌دهند که داده‌ها از تعامل میان محقق و مشارکت‌کنندگان پدیدآمده‌اند.

3- تحقیق کیفی معمولا دارای انعطاف‌ هستند.

از آنجایی‌که هدف محققان کیفی تعامل با مردم به صورتی آزادانه و بدون محدودیت است، این نکته که آنها بتوانند واکنشی سازنده به اندیشه‌های بیان‌شده توسط شرکت‌کنندگان نشان دهند حائز اهمیت است. در نتیجه، محققان کیفی معمولا از طرحی بهره می‌برند که در طی مطالعه تکامل می‌یابد. در نتیجه، محققان کیفی به ندرت از یک دستورالعمل کاملا از پیش تعیین‌شده برای نمونه‌گیری و نیز جمع‌آوری و تحلیل داده استفاده می‌کنند.

درعوض، آنها کار را با یک سؤال کلی شروع می‌کنند و پس از دریافت اجازۀ دسترسی به افرادی که می‌توانند تجارب ارزشمندی در اختیار مطالعه قرار دهند، با پیشرفت روند تحقیق اقدام به توسعۀ برنامۀ نمونه‌گیری و نیز تولید و تحلیل داده‌ها می‌کنند. محققان کیفی نسبت به عوامل پیش‌بینی‌نشده یا ویژگی‌های معماوارِ نحوۀ تعامل مردم با همدیگر یا شیوۀ سخن‌گفتن آنها از زندگی خود که به نظرشان می‌تواند ارتباطی با سؤال تحقیق داشته باشد حساسیت بسیاری به خرج می‌دهند.

تحقیق کیفی

این طرح انعطاف‌پذیر به عنوان یکی از ویژگی های عمدۀ تحقیق کیفی درآمده است چراکه این روش به محققان اجازه می‌دهد تا در حین اجرای تحقیق حدسیات و فرض‌هایی توسعه دهند. این فرضیات یا «گزاره‌های عملی» در حین اجرای مطالعه و با گسترش نمونه، استفاده از روش‌های جدید یا بکارگیری تکنیک‌های تحلیلی بیشتر مورد آزمون قرار می‌گیرد.چنین کاری نیازمند مشارکت فعالانه، کنارگذاشتن روش‌های سنتی کنترل علمی، استفاده از سبکی فی‌البداهه برای روبروشدن با موقعیت‌های پیش‌بینی‌نشده و قابلیت یادگیری از مجموعۀ اشتباهات رخ‌داده است.

این ایده که پژوهشگر ابزار تحقیق به شمار می‌رود و برنامۀ تحقیق باید با پیشرفت سیر تحقیق توسعه یابد، بدان معناست که محققان کیفی نمی‌توانند به منظور پاسخ‌دادن به دغدغه‌هایی نظیر سوگیری و قابلیت ‌تکرار مطالعات خود به رویه‌هایی استاندارد اتکا کنند. از این منظر، «یادگیری از مجموعۀ اشتباهات رخ‌داده» بخشی محوری و حائز اهمیت از فرایند تحقیق کیفی به شمار می‌رود. این اصل محققان کیفی را ملزم می‌کند تا به صورت پیوسته و انتقادی بر تصمیمات اتخاذشده در حین اجرای مطالعه تأمل کنند. آنها باید نقش خود در فرایند اجتماعی تولید داده را مورد توجه قرار دهند. این عمل معمولا با عنوان «بازاندیشی» شناخته شده و به عنوان یکی از ویژگی‌های ذاتی تحقیق کیفی مورد توجه قرار می‌گیرد.

به صورت مشابهی، از آنجایی‌که محققان کیفی نمی‌توانند در زمینۀ تعیین اعتبار شواهد به‌دست‌آمده بر قابلیت تکرار تکنیک‌های خود اتکا کنند، تمرکز خود را برشفافیت قرار می‌دهند. محققان کیفی تلاش می‌کنند تا از طریق بازاندیشی و به‌جاگذاشتن دنباله حسابرسی در تحقیقات خود (سوابق تصمیمات محقق در زمینۀ طراحی مواردی نظیر دسترسی، انتخاب نقش میدانی و شرکت‌کنندگان، ملاحظات اخلاقی و روش‌های تحلیلی) شفافیت تصمیم‌گیری‌های خود را نشان دهند.

شفافیت تلاشی برای نشان‌دادن اعتبار تحقیق کیفی است که بر اساس آن، مخاطبان فرصت آن را پیدا می‌کنند تا تصمیم‌گیری‌ها و رویکرد تحلیلی محقق نسبت به داده‌ها را مورد بررسی قرار دهند. محققان کیفی در نتیجۀ نقشه‌های فی‌البداهه و انعطاف‌پذیر خود دو مفهوم بازاندیشی و شفافیت را به عنوان ابزارهایی برای ایجاد اطمینان در خصوص اعتبار شواهد موردتوجه قرار می‌دهند.

4- تلاش برای فهم تجارب انسان‌ها و تفسیر آنها از جهان اجتماعی نشان‌دهندۀ رویکرد طبیعت‌گرایانۀ (ناتورالیستیِ) روش پژوهش کیفی است.

طبیعت‌گراییِ روش‌شناختی بیان می‌دارد که تکنیک‌های پژوهش باید برای افراد موردمطالعه آشنا باشند، باورهای آنها را محترم شمارند، با تعاملات اجتماعی مرسوم شباهت داشته باشند و تا حد امکان اختلالی در زندگی روزمره مردم ایجاد نکنند. بر این اساس، از موقعیت‌های اجتماعی با درجۀ بالای ساختارمندی یا دستکاری نظیر آزمایش‌های تجربی یا مصاحبه‌های رسمی اجتناب می‌شود.

متعهدشدن به طبیعت‌گرایی به معنای بی‌توجهی به این حقیقت نیست که هر شکلی از پرسشگری احتمالا بر رفتار شرکت‌کنندگان اثر خواهد گذاشت؛ بلکه استفاده از روش‌های تعاملی و تأکید بر بازاندیشی باعث پذیرش این نکته خواهد شد که خودِ مطالعۀ پیش‌رو یک فرایند اجتماعی محسوب می‌شود. محققان نمی‌توانند خود را از شواهدی که تولید می‌کنند جدا سازند. طبیعت‌گرایی محققان را وادار می‌کنند تا این نکته را تصدیق کنند که فعالیت پژوهشی به خودی خود یک فرایند اجتماعی به شمار می‌رود و از این رو مشمول تفسیرهای گوناگون خواهد بود.

کاربرد نظریه جامعه‌شناختی از یک منظر دیگر نیز به یکی از عناصر محوری تحقیق کیفی تبدیل می‌شود: اینکه یافته‌ها را چگونه می‌توان در موقعیت‌های دیگر به کار برد. تمرکز بر روی ایجاد فهم زمینه‌محور در خصوص یک فرایند اجتماعی بخصوص از منظر افراد بدان معناست که محققان کیفی دغدغۀ کمتری نسبت به یافته‌هایی که می‌توان برای جمعیتی بزرگ تعمیم داد نشان می‌دهند. این بدان معنا نیست که یافته‌های مطالعات کیفی را نمی‌توان جدای از موقعیت بخصوصِ مطالعۀ اولیه برای طیف وسیعی از موقعیت‌های دیگر نیز به کار برد؛ با این حال، کاربرد یافته‌های پژوهش کیفی در موقعیت‌های دیگر نه به نمونه‌گیری نظری، بلکه به منطبق‌شدن نتایج با نظریۀ اجتماعی وابسته خواهد بود .

کاربرد یافته‌های یک مطالعه کیفی برای گروه‌ها و زمینه‌های دیگر به استدلال‌هایی وابسته است که اعتبار آنها را در پرتوی نظریۀ موجود و منطبق‌بودن آنها با نظریات اجتماعی با کاربرد وسیع‌تر تأیید کند. بدین منظور، ما باید در خصوص رویکردهای تحقیق کیفی که آن را به مجموعه‌ای تکنیکِ خالی از زمینۀ نظری تقلیل می‌دهند احتیاط پیشه کنیم. خطر کنارگذاشتن نظریات بنیادین اجتماعی و انسان‌شناختی در آن است که یافته‌های تحقیق کیفی را می‌توان به توصیف‌های قصه‌مانندِ بی‌بو و خاصیت تقلیل داد. از این منظر، هر گونه روش تحقیقی که بدون زمینۀ نظری کافی اجرا شود به شکلی از تجربه‌گرایی بی‌دقت خواهد انجامید که نمی‌تواند توضیح چندانی برای موضوعات موردبررسی ارائه دهد.

 

اگرچه تحلیل محتوای کیفی با گراند تئوری در برخی از موارد اشتراکاتی دارند، ولی در موارد مهمی دارای تفاوت های عمده هستند که کمتر در ادبیات تحقیق کیفی به این تفاوتها پرداخته شده است که در ادامه ما تفاوت تحلیل محتوای کیفی (content analysis ) و گراندد تئوری (Grounded Theory) خدمت شما خواهیم گفت.

موارد مشترک و متفاوت این دو رویکرد تحقیق کیفی کدامند؟

تشابهات

🍀هر دو رویکرد ، ماهیت طبیعت‌گرایانه دارند یعنی به جستجوی پدیده مورد نظر در بستر طبیعی خود می پردازند ، نگرش و رفتارهای انسانی را در زندگی واقعی در محیط واقعی بررسی می‌کنند.
🍀در هر دو رویکرد، میتوان از منابع متعدد داده‌ای استفاده کرد.
🍀در هر دو، مراحل منظمی در تحلیل داده ها دنبال میشود.
🍀 هر دو، بدنبال مضامین از طریق فرآیند کدگذاری هستند.
🍀در هر دو ، متون کد گذاری شده تا به طبقات و مضامین برسند.
🍀در هر دو، روشهای اعتبار سنجی در تحلیل کیفی را دنبال می کنند.

تفاوتها

این دو رویکرد مطالعه کیفی ، در حوزه های زیر با هم تفاوت دارند:

🌿بنیانهای فلسفی : در گراندد تئوری، مبانی فلسفی نوعی تقابل در برابر اثبات گرایی است و تعامل گرایی اجتماعی زیر بنای فلسفی آن است در حالیکه در تحلیل محتوای کیفی ، اساس فلسفی در تقابل با تحلیل محتوای کمی است.

🌿ویژگی های روشی : در گراندد تئوری ، روش تحلیل مقایسه مداوم و نمونه گیری نظری استفاده می گردد و درجات بالایی از تفسیر داده‌ای مورد نیاز است ، درحالیکه در تحلیل محتوای کیفی، در استفاده از رویکرد استقرایی (inductive)و رویکرد قیاسی (deductive) در تحلیل داده ها انعطاف داشته و همچنین میتواند هم به معانی پنهانی و هم معانی ظاهری در تحلیل توجه نماید

هدف تحقیق

🌿 هدف تحقیق : در گراندد، هدف تولید نظریه است ، در حالیکه در تحلیل محتوای کیفی، هدف توصیف معانی و توسعه و ایجاد طبقات و مضامین است.

🌿 فرآیند تحلیل داده ها: در گراندد تئوری، تحلیل شامل سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی ) است ، در حالیکه در تحلیل محتوای کیفی، بسته به رویکرد استقرایی یا قیاسی ، متفاوت است. در رویکرد استقرایی تحلیل، پس از انتخاب واحد تحلیل(مصاحبه، بحث گروهی و…)، کد گذاری باز صورت گرفته و طبقات تشکیل میگردد و داده های بعدی بر اساس آن طبقات کدگذاری می گردند و طبقات مرتب تغییر میکنند تا نهایی شوند ولی در رویکرد قیاسی، پس از انتخاب واحد تحلیل، طبقات بر اساس تئوری های موجود ابتدا مشخص شده و داده ها بر اساس آنها کد گذاری می شوند و سپس طبقات مرتب بازنگری میشوند تا نهایی گردند.

تفاوت تحلیل محتوای کیفی (content analysis ) و گراندد تئوری (Grounded Theory) در نتایج

🌿 نتایج: در گراندد تئوری، نتیجه یک تئوری Substantive (قائم به ذات) است که به موقعیت و مکان خاصی متعلق است ولی در تحلیل محتوا، نتایج لیستی از طبقات و یا مضامین است و در واقع معانی مربوط به پدیده مورد مطالعه است .

روش ارزیابی

🌿 روش ارزیابی : در گراندد تئوری، با استفاده از حساسیت نظری و تمرکز مفهومی ارزیابی صورت می گیرد، در تحلیل محتوا، هیچ روش خاص و ویژه برای ارزیابی روشی وجود ندارد و همان روشهای رایج اعتبارسنجی دنبال میشود.

🌿 مزایا: در گراندد تئوری، انعطاف و خلاقیت یکی از مزایای مهم آن است ، پذیرا بودن برای ایجاد و خلق نظریه و فهم جامع موضوع و فرآیند کاملا” تعریف شده تحلیل از مزایای دیگر آن است . در حالیکه در تحلیل محتوا، فهم معانی پدیده اجتماعی از طریق مواد کلامی و متنی ، قدرت مدیریت حجم زیادی از داده ها و اینکه طبقات برای کد گذاری میتواند از دل خود داده ها استخراج شود؛ یا از تئوری های پیشین استخراج گردد و یا از تحقیقات پیشین برداشت گردد، از مزایای ان محسوب میشوند.

🌿 معایب :در گراندد تئوری، محقق نیازمند داشتن معلومات در مورد نسخه دقیق گراندد تئوری و فرآیند اشباع بوده و همواره خطر نرسیدن به تئوری مهم، علی رغم صرف وقت و انرژی زیاد وجود دارد. همچنین مشکل بودن پیش بینی زمان و چارچوب مطالعه قبل از انجام آن از معایب گراندد تئوری است، در حالیکه تحلیل محتوای کیفی، بسیار پرزحمت و زمان بر هستند و فرآیند تحلیل آن ها کمتر شفاف و مشخص است.

در واقع می توان گفت دو رویکرد تحلیل محتوا و تحلیل محتوای موضوعی شباهت زیادی در فرایند تحلیل دارند ولی فرق مهم این دو این است که تحلیل محتوا سطح انتزاع کمتری داشته و بیشتر به توصیف پدیده می پردازد و در پاسخ به سوال تحقیق، به دنبال تولید طبقات و دسته بندی بر اساس اشتراکات مفهومی کدها است و بیشتر بر معانی ظاهری متن مصاحبه متمرکز است. درحالیکه در تحلیل محتوای موضوعی محقق به دنبال تفسیر با سطح انتزاع بالاتر بوده و طبقات استخراج شده را بر اساس معانی پنهانی و مکنون و در قالب مضامین تفسیری ارائه می‌کند؛

به طوریکه می‌ توان گفت هر دو در تشکیل طبقه با هم تشابه دارند با این تفاوت که در تحلیل محتوا در همان مرحله طبقه محقق متوقف می‌ شود ولی در تحلیل محتوای موضوعی محقق در یک سطح بالاتر انتزاعی تولید مضمون یا مضامینی می‌کند که چند طبقه را در دل خود جا دهد و بتواند تفسیری کلی از داستان تحقیق در قالب مضامین ارایه کند. مضامین در واقع طناب مفهومی هستند که چند طبقه را در خود جا می‌دهند و یک یا چند جمله هستند درحالیکه نام طبقات از دو یا سه کلمه تشکیل شده و یک واژه هستند.

ضرورت دانستن تفاوت این دو رویکرد

بنابراین دانستن فرق این دو رویکرد اهمیت دارد تا محققین از ابتدا بر اساس سوال تحقیق و هدف پژوهش نوع رویکرد مطالعه را انتخاب کنند. هرچند بسیاری به اشتباه این دو را بجای هم استفاده می کنند . پس اگر محققی تازه کار بوده و مهارت تفکر انتزاعی کمی دارید بیشتر به سراغ تحلیل محتوا بروید و اگر قدرت تحلیل و تفسیر و تفکر انتزاعی خوبی دارید می‌ توانید از رویکرد تحلیل محتوای موضوعی استفاده کنید.

البته در تحلیل محتوا بر اساس میزان تکرار شوندگی کد ها و مفاهیم، طبقات شکل می گیرند که در رویکرد مقابل این مسئله کمرنگ تر است.

تحقیقات در مورد موضوعات حساس مانند فعالیت های غیرقانونی ، مصرف مواد مخدر، سوء استفاده جنسی، تجربیات جنسی خارج ازدواج، خیانت، روابط نامتعارف جنسی و سایر موضوعات جنسی می تواند چالش هایی را برای محقق و ارزیابی کنندگان تحقیق کیفی ایجاد کند. این موضوعات ممکن است منجر به عواقب ناخواسته ، مانند ایجاد عواطف و احساسات ناگوار و دشوار یا پیامدهای قانونی احتمالی برای افرادی که درگیر این پژوهش هستند، گردد. بعنوان نمونه تحقیقات متعدد کیفی در خصوص موضوع بسیار حساس سوء رفتار جنسی مربیان ، یعنی سوء استفاده جنسی از دانش آموزان توسط پرسنل مدرسه انجام شده است. بر اساس تجربه اغلب چالشهای مهم فرآیند تحقیق ایجاد می شود که عبارتند از :

در زیر ، ما این سه چالش را همراه با راه حل هایی که میتوان به کار ببریم ، ترسیم می کنیم.

  بکارگیری و جذب افراد برای مشارکت در تحقیق

انتخاب نمونه

گردآوری داده های کیفی

علی رغم موانع مختلف پیش روی محققان در زمینه تحقیقات با موضوعات حساس ، می توان با استفاده از رویکرد حل مسئله بر این چالش ها غلبه کرد.

در همه اشکال تحقیق کیفی، بعضاً همه داده ها از طریق مصاحبه جمع آوری می شوند. در واقع مصاحبه فرایندی است که در آن یک محقق و شرکت کننده در یک مکالمه بر سوالات تحقیق متمركز ميشوند و برخورد شخص با شخص ديگري است که در آن یک نفر اطلاعات فرد دیگری را استخراج می کند. برای بدست آوردن داده ها همچنين می توان از مصاحبه گروهی یا جمعی استفاده کرد. مصاحبه های فردي و مصاحبه های گروهی را می توان به عنوان مکالمه تعریف کرد، اما يك گفتگوی با هدف. هدف اصلی مصاحبه بدست آوردن نوع خاصی از اطلاعات است. محقق می خواهد بفهمد چه چیزی در ذهن دیگران است .

پاتون (2002) توضیح می دهد:
“ما با افراد مصاحبه می کنیم تا مواردی را که نمی توانیم مستقیماً مشاهده کنیم از آنها دریابیم. ما نمی توانیم احساسات ، افکار و اهداف افراد را مشاهده کنیم. ما نمی توانیم رفتارهایی را که در برهه ای از زمان قبلی رخ داده اند مشاهده کنیم. ما نمی توانیم شرایطی را که مانع از حضور ناظر است، مشاهده کنیم. ما نمی توانیم ببینیم که مردم چگونه جهان را براي خود مي سازند و چه معانی به آنچه در جهان می گذرد، منتسب می کنند. ما باید در مورد آن موارد از مردم سوال کنیم”.

هدف مصاحبه

بنابراین هدف از مصاحبه عمقي این است که به ما اجازه دهد وارد دیدگاه شخص مقابل شویم. مصاحبه زمانی ضروری است که نتوانیم رفتار ، احساسات یا نحوه تفسیر مردم از جهان پیرامون را مشاهده کنیم. همچنین هنگامی که به وقایع گذشته علاقه مندیم که تکرار آنها غیرممکن است ، مصاحبه ضروری است. به عنوان مثال ، روانشناسان آموزشي ممکن است به واکنش دانش آموزانی که شاهد حمله معلمی در مدرسه بوده اند ، علاقه مند باشند. به همین ترتیب ، یک واقعه فاجعه بار مانند یک حادثه هسته ای یا یک فاجعه طبیعی قابل تکرار نیست، اما تأثیرات آن بر یک جامعه ممکن است کانون مطالعه موردی کیفی باشد. مصاحبه می تواند برای جمع آوری داده ها از تعداد زیادی از افراد که طیف وسیعی از ایده ها را نمایندگی می کنند ، استفاده شود. کتاب ترکل (2001) در مورد رمز و راز مرگ بر اساس ده ها مصاحبه با افراد از همه اقشار است. به طور خلاصه ، تصمیم گیری برای استفاده از مصاحبه به عنوان روش اصلی جمع آوری داده ها باید براساس نوع اطلاعات مورد نیاز و اینکه آیا مصاحبه بهترین راه برای بدست آوردن آنها است ، باشد. مصاحبه، داده بهتر یا بیشتر و با هزینه کمتری نسبت به سایر  تکنیکها به دست می آورد!

هیچ راه حل ساده ای برای مشکل بهبود کیفیت مراقبت بهداشتی وجود ندارد. تحقیقات نشان داده است که بهبود کیفیت مراقبت بهداشتی چقدر می تواند دشوار باشد ، همچنین تحقیقات نتوانسته روشهای قابل اعتماد و  موثر  برای تغییر خدمات و عملکرد حرفه ای به سمت بهتر شدن کیفیت خدمات ارائه کند. این موضوع بستگی زیادی به دیدگاه کاربران ، نگرش ها و رفتارهای متخصصان در بستر سازمان ها و تیم های مراقبت های بهداشتی آنها دارد. روش تحقیق کیفی ، روشهای متنوعی را برای شناسایی آنچه واقعاً برای بیماران و مراقبین اهمیت دارد و موانع تغییر عملکرد و توضیح اینکه چرا بهبودی رخ می دهد یا خیر ، ارائه می دهد. استفاده از چنین روش هایی در مطالعات آینده می تواند منجر به درک بهتر نحوه بهبود کیفیت خدمات بهداشتی شود.

برخی از نمونه های تحقیقات کیفی در مورد کیفیت مراقبت های بهداشتی

تحقیقات کیفی به روشهای مختلفی برای بررسی کیفیت مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته است. در سه حوزه زیر ، روش تحقیق کیفی می تواند موجب بهبود کیفیت گردد:

  1. در شناسایی ویژگیهای برجسته مراقبت برای تاثیر بر ارائه خدمات و سازمان
  2. در واکاوی و کشف موانع سازمانی برای تغییرات ، به ویژه در زمینه ارزیابی مراقبت های بهداشتی
  3. تکمیل سایر رویکردهای تحقیقاتی مثل روشهای کمی یا در توسعه اولیه متغیرها و یا در توضیح  یافته های پژوهش کمی.

شناسایی آنچه واقعاً برای بیماران و ارائه دهنده مراقبت اهمیت دارد

مصاحبه ها یا  بحث گر.هی متمرکز به ویژه در ارزیابی دیدگاه کاربران در مورد خدمات و ارائه خدمات درمانی و آشکارسازی اینکه چرا برخی مراقبتها با کیفیت پایین درک و تفسیر می شوند ، مفید است. در یک مطالعه مبتنی بر مصاحبه ، تصورات و ادراک  بیماران از اطمینان خاطری که روماتولوژیست ها می دادند  بررسی شد و مشخص شد که روشهای معمول برای اطمینان بخشیدن ، با به حداقل رساندن یا کم اهمیت جلوه دادن وضعیت ورم مفاصل ، اغلب توسط بیماران اشتباه تفسیر می شود. این مطالعه نشان داد که پزشکان باید از دیدگاهها و تجربیات خود بیماران در مورد مشکلات سلامتی بیشتر آگاه باشند و توضیحات و اطلاعات آنها را برای برجسته شدن این گروه از بیماران تطبیق دهند.

مشابه این مطالعه، یک مطالعه استرالیایی نشان داد که کیفیت اطلاعات و اطمینان به زنانی که نتایج آزمایش غیر معمول پاپ اسمیر سرویکس را دریافت می کردند، ضعیف بود و روشهای مختلف سازماندهی خدمات را برای برآوردن نیازهای اطلاعاتی زنان و بهبود کیفیت مراقبت توصیه می کرد. کار کیفی می تواند در شناسایی عوامل فرهنگی و اجتماعی که مانع یا مشوق استفاده از خدمات میباشند، مفید باشد. این اطلاعات می تواند مستقیماً به ارائه دهندگان خدمات درمانی بازگردانده شود تا به آنها در ارائه خدمات بهتر کمک کند.

 شناسایی موانع تغییر

روش تحقیق کیفی با تعیین دلایل رفتارهای خاص می تواند به شناسایی موانع اعمال تغییر کمک کند. موفقیت در صورت استفاده از روشهای به کار گرفته شده برای تغییر جهت رفع موانع غالب ، بیشتر محتمل خواهد بود. از مطالعات مبتنی بر مصاحبه برای شناسایی عوامل قابل تغییر مرتبط با تجویز پزشکان عمومی و تشخیص عوامل مرتبط با پزشک و بیمار که سطح بالایی از تجویز آنتی بیوتیک ها را توضیح می دهند ، استفاده شده است.  برخی تحقیقات مشاهده ای در مورد تصمیم گیری در کنفرانس های مراقبت از قلب و جلسات توانبخشی عصبی نشان داد که چگونه تصمیمات بین این دو نوع خدمات متفاوت است. شفاف سازی این قوانین تصمیم گیری امکان مشاهده یا بهبود این فرایند را ممکن می سازد.

در جاهای دیگر ، مصاحبه با پزشکان عمومی در یک کارآزمایی تصادفی در مورد اجرای دستورالعمل های مدیریت افسردگی به منظور مطابقت استراتژی های مداخله با نیازهای پزشکان استفاده شد. موانع مشخص شده برای تغییر شامل توانایی درک شده توسط پزشکان  برای ارزیابی خطر خودکشی و اطلاع بیماران از مصرف داروهای خود می باشد. تحقیقات بیشتری برای روشن شدن موثرترین روش ها برای شناسایی موانع تغییر و بررسی چارچوب های نظری که می توانند برای درک موانع مورد استفاده قرار گیرند ، مورد نیاز است. ساختارها و رفتارهای پیچیده سازمان های مراقبت های بهداشتی به طور فزاینده ای به عنوان عوامل مهم در تعیین کیفیت مراقبت شناخته می شوند.  به هر حال ، تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه کدام روشهای کیفی می تواند مفیدتر باشد و در چه شرایطی باید استفاده شود مورد نیاز است.

ارزیابی تکوینی

یکی دیگر از نقاط قوت تحقیقات کیفی ، نقش آن در ارزیابی تکوینی است. روشهای کیفی می توانند بینشی در مورد فرایند اجرای سیاست ها ، شناسایی اینکه در کجا و چرا این امر موفق است، از روشهای کیفی برای هدایت طراحی کلینیک جدید “یک مرحله ای” برای زنان مبتلا به مشکلات قاعدگی و ارزیابی خدمات از دیدگاه بیمار استفاده شده است.

روش تحقیق کیفی بعنوان روشی برای تکمیل سایر تحقیقات

مدتهاست که از روش تحقیق کیفی برای تکمیل رویکردهای تحقیقات کمی استفاده می شود ، به ویژه در طراحی تحقیق و توسعه متغیرهای وابسته. از آنها در کارهای مقدماتی پیمایش استفاده می شود برای توسعه پرسشنامه بعنوان مثال توسعه متغیرهای کمی دیدگاه بیماران با اکتشاف نظرات نمونه بیماران با استفاده از روشهای کیفی آغاز شود . آنها همچنین می توانند به عنوان بخشی از روند انتشار شواهد تحقیق مورد استفاده قرار گیرند و ممکن است به ویژه در ایجاد یافته های مربوط به بیماران و ارائه دهندگان مراقبت مفید باشند.

بنابراین ، اگرچه ترکیب نظرات بیماران یا مراقبین دشوار است ، اما گاهی اوقات روشهای کیفی در توضیح توصیه ها و دستورالعمل ها مفید خواهد بود. انتخاب روش بستگی به موضوع و شواهد دارد، اما اگر جنبه های بین فردی مراقبت اهمیت دارد و یا شواهد موجود محدود باشد، مصاحبه یا بحث گروهی با بیمار یا مراقب مناسب است.

خلاصه اینکه روشهای متعددی برای جمع آوری داده ها در تحقیقات کیفی وجود دارد ، از جمله روشهای مصاحبه عمیق، بحث گروهی و مشاهده، روشهای نمونه گیری نظری یا هدفمند هستند و تجزیه و تحلیل ممکن است استقرایی یا قیاسی باشد.  این روشها ممکن است برای شناسایی آنچه واقعاً برای بیماران و مراقبین اهمیت دارد ، مورد استفاده قرار گیرد و همچنین می تواند برای توضیح موانع پیشرفت و علت پیشرفت یا عدم پیشرفت استفاده شود. روش های کیفی می توانند سهم مهمی در درک نحوه بهبود کیفیت مراقبت های بهداشتی داشته باشند.

برخي برداشت‌هاي نادرست راجع به تحقيقات كيفي به واسطه استفاده از برخی واژه ها ايجاد شده و حتي ممكن است هنوز هم این واژه ها استفاده شود و براي محققيني كه زمينه‌هاي علوم اجتماعي ندارند، نامانوس باشد . واژه تحقيق كيفي و “روش كيفي” اغلب بجاي هم استفاده ميشوند ، اما اگر بخواهيم خيلي قاطع صحبت كنيم ، واژه روش تحقيق به تكنيكی از تحقيقات خاص گفته ميشود كه براي جمع‌آوري داده‌ها در مورد دنياي اجتماعي بکار می روند . انتخاب روش تحقیق نوعاً بوسيله يك راهبرد تحقيق يا يك سري از تصميمات در مورد طراحي تحقيق تبيين ميشود . همچنين بوسيله باورهايي در مورد اينكه دنياي اجتماعي چگونه مي تواند مورد مطالعه قرار گيرد و چطور اعتبار یافته‌های اجتماعي توسط چنين تحقيقاتي ارزيابي ميشود.  براي بسياري از دانشمندان علوم اجتماعي ، انتخاب يك روش تحقيق خاص ناچاراً متاثر از يك ديدگاه نظري خاص ميباشد و يا با يك سري از مفاهيم توضيحي مرتبط مي‌باشد كه چارچوبي براي تفكر در مورد دنياي اجتماعي ايجاد كرده و تحقيق را متاثر مي سازد.

برخي ديدگاههاي تئوري كه روش‌های كيفي را متاثر مي‌سازد عبارتند از :

 

در نتيجه اين دیدگاه‌های نظري متفاوت ، مطالعات كيفي نه منحصر به فرد هستند و نه به خوبي تعريف شده اند. يك اختلاف نظر مهم در مورد ماهيت شكل دهنده اصول مطالعات كيفي وجود دارد.  لذا، بعنوان مثال، سيلورمن چهار تعريف از تحقيقات كيفي را قبل از اينكه بخواهد توصيه‌هاي خودش را در مورد چگونگي تحقيق كيفي ارائه بدهد،  مرور مي‌كند. در جاي ديگر ، همرسلي ايده‌هاي روش شناختي كه زير بناي تفكر شيكاگويي تحقيقات كيفي است با تاكيد بر روش‌هاي طبيعي  مورد بررسي قرار میدهد. بحث در مورد تحقيقات كيفي به حدي است كه دنزين و لينكون مجبور شدند كه نتيجه بگيرند كه “بوسيله يك سري از كشمكش‌ها، تناقض‌ها و امتناع ها ابتدائاً تعريف شده است “. تفاوت‌ها و تمايزات بين حالات نظري مختلف مكرراً به روشنی بيان  شده است‌، اما در عمل اين تفاوت‌ها اغلب كمتر واضح و عيني است.

بعلاوه ارتباط بين تحقيق و ديدگاه‌هاي نظري ممكن است هميشه واضح نباشد، گاهي اوقات اين ارتباط مخفي است و يا خيلي ساده در نظر گرفته نمي‌شوند . بنابراين، درحاليكه بسياري از دانشمندان علوم اجتماعي ادعا مي‌كنند كه تحقيق بايستي توسط تئوري و پايه‌هاي نظري هدايت شود، اما ديگران پيشنهاد كرده‌ اند كه لينك و ارتباط بين تئوري و روش‌شناسي اغراق شده است . به عنوان مثال، برنن گفته است :

كار تحقيق يك كار بهم ريخته و آشفته است كه بندرت مطابق با مدل هايي كه در متون روش شناسي تعيين شده،  انجام ميشود . بعنوان مثال در عمل ، خيلي معمول نيست كه معرفت شناسي (مثل تئوري خاص ماهيت علم كه توسط محقق بكار گرفته ميشود)،  تنها تعيين كننده يك روش تحقيق باشد. هيچ  ارتباط  يك به يك و ضروري بين معرفت شناسي و روش ها وجود ندارد.

او معتقد است كه انتخاب روش تحقیق و چگونگي استفاده از آن تحت تاثير سئوال تحقيق يا ملاحظات تكنيكي و عملي است تا حالات نظري محقق (گرچه ديگران با آن مخالفند ). اين امر بطور خاص شايد در تحقيقات خدمات بهداشتي بعلت ماهيت كاربردي آن صادق باشد : تحقيق در اين حيطه بيشتر به سمت مشكلات و موارد عملي خاصي سوق پيدا ميكند و اين در مقايسه با تمايلات نظري بيشتر ممكن است روش تحقيق را تعيين كند.

استفاده از نظریه در علم یک موضوع بحث برانگیز و مداوم در زمینه تولید دانش است. در حوزه روش تحقیق کیفی ، رویکردهای مختلفی در ادبیات با استفاده از اصطلاحات چارچوب مفهومی ، چارچوب نظری ، پارادایم ، و معرفت شناسی تعریف می شوند. در حالی که این رویکردها در زمینه خاص خود مفید هستند ، استفاده متعادل و متمرکز از چارچوب نظری می تواند رویکرد کیفی را تقویت کند. تاثیر تئوری تقریباً در همه جنبه های مطالعه نفوذ می کند – حتی اگر نویسنده این تأثیر را تشخیص ندهد. رویکردهای روش شناختی استفاده از نظریه را شبیه به گنجه کت که موارد مختلف را می توان در آن قرار داد ، ذکر کرده اند یا لنزی که از طریق آن ادبیات و داده های مورد مطالعه مشاهده می شود. در این مقاله ، در مورد استفاده مناسب از تئوری در تحقیق کیفی و نقش یک چارچوب نظری و همچنین ملاحظاتی مانند پیشگیری ازاتکای بیش از حد به نظریه در صورتی که توانایی خلق و نوآوری را محدود کند، مطالب مفیدی ارائه شده است.

 

The Central Role of Theory in Qualitative Research

ارزیابی پایایی بین کدگذارها اغلب به عنوان یک اقدام خوب در تجزیه و تحلیل کیفی توصیه می شود. . موضوع فوق تا حدود زیادی  در بین محققین کیفی بحث برانگیز است و برخی معتقدند که بررسی پایایی بین کدگذار ها در تحلیل کیفی مناسب این رویکرد نمی باشد و گامی غیر ضروری در تجزیه و تحلیل کیفی به شمار می رود. با این حال ارزیابی پایایی بین کدگذار ها یا intercoder reliability می تواند مزایای بی شماری برای مطالعات کیفی به همراه داشته باشد . مزایای این بررسی شامل موارد زیر است :

  1. بهبود روش مندی و نظم تجریه و تحلیل در مطالعات کیفی
  2. بهبود ارتباط برقرار کردن با خواننده پژوهش کیفی و شفافیت فرآیند کدگذاری برای خواننده تحقیق
  3. ترویج انعکاس پذیری (reflexivity) در مورد موقعیت محقق و گفتکو بین اعضای تیم های تحقیقاتی
  4. بهبود قدرت متقاعد کردن مخاطبین مختلف در مورد قابلیت اطمینان به تجزیه و تحلیل و کدگذاری

دو راه وجود دارد:

  1. ارزیابی توافق بین کدگذارها با ارائه ضریب کاپا بالای 70% و یا درصد توافق بالای 90%
  2. کدگذاری توافقی یا consensus coding که در آن همه اعضای تیم تحقیق در مورد همه کدها به توافق میرسند.

گاهی توافق آماری در تحقیق کیفی امکان پذیر نیست یا ملموس نیست گرچه در نرم ازفزارهای تحلیل داده کیفی مثل مکس کیو دا شما می توانید ضریب توافق بین کدگذارها را بدست آورید . البته چون کدها خیلی تفسیری و تحلیلی هستند ، این توافق بین کدگذارها خیلی بعید است بخصوص اگر کدگذاری باز انجام شود که خیلی مشکل خواهد شد. در کدگذاری توافقی ، کدگذار ها می توانند جداگانه کدگذاری کنند و سپس در یک یا چند جلسه طولانی با هم بنشینند و با بحث و گفتگو به توافق در کدگذاری برسند. ارائه فقط یک درصد توافق بین کدگذارها و یا ضریب کاپا به تنهایی کافی نیست و اطلاعات زیادی به خواننده نمی دهد. خیلی اهمیت دارد که فرآیند رسیدن به توافق را توصیف کنید و توضیح دهید که چطور به این اعداد رسیدید.

همچنین بسته به مجله ای که شما قرار است مقاله خود را ارسال کنید ممکن است از شما ضریب یا درصد توافق بخواهند. لذا بهتر است به نمونه مقالات کیفی آن مجله دقت کنید آیا ضریب ارائه داده یا توضیح داده اند. به هر حال لازم است فرایند رسیدن به توافق بین کدگذارها تشریح شود زیرا ارائه یک نمره خیلی از حقایق را پنهان می کند.

در ویدئوی کوتاه زیر به اختصار نحوه برآورد توافق بین کدگذارها در یک مصاحبه که توسط دو نفر با رویکرد قیاسی کدگذاری شده است با استفاده از نرم افزار مکس کیودا 2020 توضیح داده شده است .

با این حال در مورد انجام و بررسی پایایی درونی دستورالعمل های کمی برای محققین کیفی وجود دارد تا بتوانند بدرستی پایایی بین کدگذارها را بررسی و ارزیابی کنند و بسیاری از مقالات کیفی لازم است در این خصوص توضیح دهند تا اعتبار و باور پذیری نتایج را افزایش دهند. مقاله زیر راهنمای خوبی برای انجام ارزیابی پایایی بین کدگذار ها است که توصیه می کنم افرادی که علاقمند هستند مطالعه کنند. این مقاله در ابتدا توضیح می دهد که پایایی بین کدگذار ها چیست و استدلال های مختلف در موافقت و مخالفت با این ارزیابی را توضیح داده و سپس راهنمایی هایی عملی برای انجام چنین ارزیابی ارائه می دهد.

Download PDF