آذر 5, 1399

در همه اشکال تحقیق کیفی ، بعضاً همه داده ها از طریق مصاحبه جمع آوری می شوند. در واقع مصاحبه فرایندی است که در آن یک محقق و شرکت کننده در یک مکالمه بر سوالات تحقیق متمركز ميشوند و برخورد شخص با شخص ديگري است که در آن یک نفر اطلاعات فرد دیگری را استخراج می کند. برای بدست آوردن داده ها همچنين می توان از مصاحبه گروهی یا جمعی استفاده کرد. مصاحبه های فردي و مصاحبه های گروهی را می توان به عنوان مکالمه تعریف کرد، اما يك گفتگوی با هدف.

☘️هدف اصلی مصاحبه بدست آوردن نوع خاصی از اطلاعات است. محقق می خواهد بفهمد چه چیزی در ذهن دیگران است . پاتون (2002) توضیح می دهد:

ما با افراد مصاحبه می کنیم تا مواردی را که نمی توانیم مستقیماً مشاهده کنیم از آنها دریابیم. ما نمی توانیم احساسات ، افکار و اهداف افراد را مشاهده کنیم. ما نمی توانیم رفتارهایی را که در برهه ای از زمان قبلی رخ داده اند مشاهده کنیم. ما نمی توانیم شرایطی را که مانع از حضور ناظر است، مشاهده کنیم. ما نمی توانیم ببینیم که مردم چگونه جهان را براي خود مي سازند و چه معانی به آنچه در جهان می گذرد، منتسب می کنند. ما باید در مورد آن موارد از مردم سوال کنیم”.

☘️بنابراین هدف از مصاحبه این است که به ما اجازه دهد وارد دیدگاه شخص مقابل شویم. مصاحبه زمانی ضروری است که نتوانیم رفتار ، احساسات یا نحوه تفسیر مردم از جهان پیرامون را مشاهده کنیم. همچنین هنگامی که به وقایع گذشته علاقه مندیم که تکرار آنها غیرممکن است ، مصاحبه ضروری است.

به عنوان مثال ، روانشناسان آموزشي ممکن است به واکنش دانش آموزانی که شاهد حمله معلمی در مدرسه بوده اند ، علاقه مند باشند. به همین ترتیب ، یک واقعه فاجعه بار مانند یک حادثه هسته ای یا یک فاجعه طبیعی قابل تکرار نیست ، اما تأثیرات آن بر یک جامعه ممکن است کانون مطالعه موردی کیفی باشد. مصاحبه می تواند برای جمع آوری داده ها از تعداد زیادی از افراد که طیف وسیعی از ایده ها را نمایندگی می کنند ، استفاده شود. کتاب ترکل (2001) در مورد رمز و راز مرگ بر اساس ده ها مصاحبه با افراد از همه اقشار است. به طور خلاصه ، تصمیم گیری برای استفاده از مصاحبه به عنوان روش اصلی جمع آوری داده ها باید براساس نوع اطلاعات مورد نیاز و اینکه آیا مصاحبه بهترین راه برای بدست آوردن آنها است ، باشد. مصاحبه داده بهتر یا بیشتر و با هزینه کمتری نسبت به سایر تاکتیک ها به دست می آورد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *