blank
خرداد 22, 1400

این ویدیوی آموزشي در راستای آموزش روش تحقیق کیفی برای محققین، اعضای هیات علمی و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی می باشد. آموزش ارزیابی انتقادی تحقیق کیفی و يا مقاله کیفی، مناسب محققینی است که متاسنتز (مطالعه مروري تحقيقات كيفي) انجام میدهند و یا داوری مقالات كيفي و پايان نامه کیفی انجام داده و یا در صدد نوشتن نتایج تحقیق کیفی در قالب مقاله و سابميت آن به مجلات علمي پژوهشي معتبر می باشند. در این ویدیو 8 معیار مهم آموزش داده میشود که لازم است هر مقاله کیفی آنها را داشته باشد تا مناسب تلقی گردد و احتمالا انتخاب شود براي بررسي مروري و يا براي چاپ در مجله معتبر علمي پژوهشي. در اين ويدئوي آموزشي بر دو فاكتور مهم كه موجب ميشود مقاله جذابيت اوليه براي بررسي ساير محققين داشته باشد تاكيد مي گردد كه شامل “مسئله پژوهش” و “سوال تحقيق” است . مسائل پژوهشي مهم و اساسي و نحوه ارائه شفاف سوال پژوهش بر جذابيت اوليه مقاله مي افزايد . اين معيارها شامل تناسب سوال تحقيق با رويكرد پژوهش كيفي ، تناسب استراتژي نمونه گيري با رويكرد پژوهش كيفي ، اطلاعات كافي در مورد روش جمع آوري داده و تناسب آن با رويكرد مشخص پژوهش كيفي ، تحليل داده ها و تناسب آن با رويكرد كيفي ، نقش محقق در فرآيند پژوهش و مشخص نمودن موقعيت محقق در پژوهش، ملموس بودن نتايج پژوهش، انطباق نتيجه گيري با يافته هاي پژوهش و در نهايت انتقال پذيري يافته هاي پژوهش به ساير بافتها و بسترهاي باليني و اجتماعي مي باشد.
در اكثر موارد در آموزش روش تحقيق كيفي اين معيارها بطور جداگانه بعنوان ارزيابي انتقادي ارائه نمي گردد و اين ويدئو ملاكهاي ارزيابي انتقادي را بطورخلاصه ارائه مي كند. مدت اين ويدئو 18 دقيقه بوده و افرادي كه تمايل داشته باشند اطلاعات جزئي تر در مورد روش تحقيق كيفي با تاكيد بر مقاله نويسي كيفي كسب كنند پيشنهاد مي شود محصول فايل ويدئويي 4 ساعته با عنوان” اصول مقاله نويسي كيفي و نكات كاربردي آن” كه در مهر ماه 1399 برگزار گرديد ، از وب سايت مطالعه كيفي، بخش محصولات تهيه نمايند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *